Vi bruger Cookies

Ved at benytte www.ernaeringsfokus.dk accepterer du, at der anvendes cookies. Vi anvender cookies for at forbedre brugervenligheden og til webstatistik.Du kan her læse mere om vores cookiepolitik.

Mad for de mindste

I det første leveår deles barnets kost i 3 perioder. Perioderne passer med barnets behov for næringsstoffer til at vokse og udvikle sig, og barnets evne til at kunne spise og fordøje maden. Det kan dog variere fra barn til barn, og derfor skal perioderne blot ses som en rettesnor.

  • Mælkeperioden strækker sig fra barnet er 0-4/6 måneder
    Det anbefales, at kosten i mælkeperioden udelukkende består af modermælk eller modermælkserstatning. Det er kun nødvendigt at give tilskud af D-vitamin.
  • Overgangsperioden strækker sig fra barnet er 4/6-9 måneder
    Ved 6 måneders-alderen skal barnet introduceres for skemad. Nogle børn er klar før, men start tidligst ved 4 måneder. Modermælk eller modermælkserstatning dækker ikke længere barnets næringsbehov, og derfor er det nødvendigt at begynde med overgangskosten som et supplement.

    Start med en tynd grød uden klumper. Gør grøden tykkere når barnet bliver ældre, og har vænnet sig til skemaden. Barnet kan begynde at få moset kød og fisk, fra det er 6-7 måneder - start med 1 spsk. findelt i barnets mos og øg snart mængden. 
    Efterhånden som barnet kan begynde at tygge maden, ved 8-9 måneders alderen, skal maden moses med en gaffel eller skæres meget fint ud med en skarp kniv. Der kan også serveres bløde rugbrødshapser (uden hele kerner) med pålæg.
  • Familiens mad fra barnet er 9 måneder 
    Barnet kan i de fleste tilfælde spise den samme mad, som den øvrige familie spiser. Det er ved bordet, at barnet lærer af at se forældre og andre spise maden. Det er vigtigt, at hjælpe barnet med maden - og ikke presse barnet. Lad barnet røre ved maden og spise selv - også selv om det spilder til at begynde med. Det kræver træning at lære at spise og drikke - og øvelse gør mester.
    Husk at en god stemning ved bordet øger familiens appetit.

Mere viden på Ernæringsfokus:

Line Damsgaard