Vi bruger Cookies

Ved at benytte www.ernaeringsfokus.dk accepterer du, at der anvendes cookies. Vi anvender cookies for at forbedre brugervenligheden og til webstatistik.Du kan her læse mere om vores cookiepolitik.

Måltidets betydning

Ifølge Madkulturen spiser 89 % af danskerne, der bor under samme tag, sammen mindst 5 gange om ugen. Dette på trods af en travl hverdag med arbejde, børn og sportsaktiviteter.

De fleste børn spiser frokost og til tider morgenmad udenfor hjemmet, ligesom ældre på plejehjem får alle dagens måltider serveret. Det er derfor vigtigt, at have måltidets betydning med i tankerne, når man som pædagog eller plejer forbereder, serverer eller spiser måltider med disse grupper.

Børn og ældre spiser i fællesskab, hvor det ikke kun er det ernæringsmæssige aspekt, man skal tænke over. Et måltid er både en social og en kulturel ramme, om det vi spiser, og rammerne kan være lige så vigtige for det gode måltid, som maden er.

Et måltid er et udtryk for fællesskab, og en situation hvor man er samlet, og i visse situationer spiser den samme mad. Et fælles måltid kan altså have en lang række gevinster, såsom børn der smager, og spiser andre retter og madtyper, end de er vant til, eller at måltidet bliver en særlig hyggestund for de ældre, hvor der kan tales om gamle dag. Børnene har brug for madmod og maddannelse - dette sker i forbindelse med måltidet og i fællesskab med andre børn og voksne. Selvom børnene spiser hver deres madpakke, er der stadig tale om et fælles måltid, hvis man spiser det i fællesskab. Ældre har ikke behov for maddannelse, men her kan en duft af yndlings-retten fra barndommen få følelser frem, der kan få appetitten styrket.

En aktiv deltagelse giver mening for både den ældre og barnet. Den ældre bliver en del af måltidet ved at deltage i madlavningen. Det kan være nok at skrælle kartofler eller dække bord, og dette kan skabe en følelse af selvstændighed og tilfredshed hos den ældre.
Ved at involvere barnet i forberedelse og madlavning lærer barnet nye ting, og deres motoriske udvikling forbedres. Hvis børnene selv har madpakke med, kan det være nok, bare at spise sammen og snakke om andet end dagens aktiviteter. Dette kan give en god fællesskabsfølelse.

Hvis du vil læse mere om måltidets betydning, har vi samlet relevant materiale, som du finder via linket i boksen til højre.