Vi bruger Cookies

Ved at benytte www.ernaeringsfokus.dk accepterer du, at der anvendes cookies. Vi anvender cookies for at forbedre brugervenligheden og til webstatistik.Du kan her læse mere om vores cookiepolitik.

Indkøbsvaner

Hvad er af betydning for danskerne når de står i supermarkedet og hvor stort er potentialet i onlinehandel med dagligvarer? Dette er, blandt andre, emner som Landbrug & Fødevarer forsøger at besvare i denne række af analyser.

2018
Landbrug & Fødevarer har undersøgt, hvad danskerne efter egen opfattelse lægger mest vægt på ved valg af fødevarer. Her ses det, at selv om pris er afgørende for mange, er smag dét, som flest lægger mest vægt på.
2017
I disse år ændrer danskerne deres indkøbsmønstre. F.eks. køber danskerne sjældnere ind og placerer oftere deres stor-indkøb i lavprisssupermarkederne. Dette lægger et pres på fødevaresektoren for at imødekomme udviklingen ved at se på nye idéer og muligheder.
2014
I de seneste år har den globale onlinehandel været i kraftig vækst, og det afspejler sig på størstedelen af produktkategorierne. Dagligvarer halter dog bagefter, men er også en kategori med potentiale for vækst
2013
​Af de der har ansvar for indkøb er det cirka fifty-fifty hvorvidt man har hele ansvaret for indkøb af dagligvarer eller man har et medansvar. Københavnerne er bedst til at deles om ansvaret. Her svarer 46 pct. at de alene har indkøbsvaner, hvorimod det er 56 pct. af midtjyderne, der står med ansvar for alt dagligvarer indkøb. Ikke overraskende er det flest kvinder, der står med hele ansvaret for indkøb. men faktisk svarer 40 pct. af mændene at de har det fulde indkøbsansvar.