Vi bruger Cookies

Ved at benytte www.ernaeringsfokus.dk accepterer du, at der anvendes cookies. Vi anvender cookies for at forbedre brugervenligheden og til webstatistik.Du kan her læse mere om vores cookiepolitik.

Kan man risikere at få for lidt protein?

Er man rask, spiser normale portioner af en alsidig, varieret kost med et proteinindhold på 10-20E%, får man nok, eller mere end nok. Det gør de allerfleste danskere.

Dem der kan risikere at få for lidt er fx:

  • Dem der ikke får nok at spise (ikke får energi der svarer til deres behov), især hvis kostens proteinindhold ligger i den lave ende af intervallet 10-20E%.
    • Teenagepiger på slankekur – de spiser ofte for lidt af alt, samtidig med at de skal vokse og udvikle sig
    • Ældre med nedsat appetit
    • Folk med ekstremt hårdt fysisk arbejde
  • Dem der har et ekstra basalbehov
    • Brandsårspatienter, og meget syge mennesker
  • Dem der vil bygge ekstra muskler
    • Seriøse bodybuildere

En særlig kategori er mennesker der fravælger forskellige animalske produkter. Især veganere, der afstår fra alle former for animalske produkter, skal have særlig fokus på proteinkilder. Børn er specielt udsatte.

Hvad sker der, hvis man fjerner animalske produkter fra kosten?
66% af danskernes proteintilførsel kommer fra animalske produkter. De allerfleste får rigeligt med protein, der som oftest er af ret høj kvalitet, netop på grund af kostens høje indhold af kød, fjerkræ, æg og mejeriprodukter. Men fravælger man disse produktgrupper, er god proteindækning ikke længere en selvfølge.

Forskellige former for vegetarianisme fravælger flere eller færre typer af animalske produkter.

Forskellige kostformer Fødevarer i kosten
Vegan Kun mad af vegetabilsk oprindelse
Laktovegetar Vegetabilske produkter + mælk og mejeriprodukter
Lakto-ovo-vegatar Vegetabilske produkter + mælk og mejeriprodukter + æg
Pescovegetar Vegetabilske produkter + fisk+ evt. mælkeprodukter og/eller æg
Blandet kost Vegetabilske + animalske produkter

Jo færre animalske produkter man tillader sig, desto større er den ernæringsmæssige udfordring – også for protein.

Fjerner man alt kød inkl. fjerkræ fra gennemsnitskosten, forsvinder 31% af proteinet
Fjerner man også æg og fisk, er i alt 39% af proteinet væk
Fjerner man også alle mejeriprodukter, er i alt 66% af gennemsnitskostens protein væk

I hvor høj grad det bliver et ernæringsmæssigt problem afhænger af, hvad de fjernede varer bliver erstattet af og hvilke ernæringsmæssige behov og fysiologiske forudsætninger personen har. Proteinerne skal erstattes med de bedste vegetabilske proteinkilder, nemlig bælgplanter og sojaprodukter, og et bredt udvalg af andre madvarer til optimal aminosyrekomplettering. Denne kost vil ofte være ganske voluminøs. Mennesker med lille appetit (som ældre) eller lille mavekapacitet og stort behov for essentielle aminosyrer (som børn) vil have særlige udfordringer med en kost med lavt eller intet indhold af produkter fra dyr.

Børn bør under ingen omstændigheder have veganerkost.