Vi bruger Cookies

Ved at benytte www.ernaeringsfokus.dk accepterer du, at der anvendes cookies. Vi anvender cookies for at forbedre brugervenligheden og til webstatistik.Du kan her læse mere om vores cookiepolitik.

Proteinanbefaling ved forskellige behov

Træning - ældre - gennemsnitsdanskeren - børn

Træning - 1.1 g protein pr kg kropsvægt dækker også behovet hos dem almindelige dagligdags sports- og motionsaktiviteter, herunder almindelig styrketræning i et fitnesscenter. Spiser man nok mad, så man får dækket sit energibehov, får man også protein nok.

Ældre - har brug for lidt mere protein. Fra 65 år og opefter, anbefales 15-20E% protein, svarende til gennemsnitligt 1.2 g pr kg kropsvægt. Mange ældre bevæger sig mindre end da de var yngre, og har knap så stor appetit. Når man spiser mindre, får man mindre protein og risikerer at få for lidt til at kunne vedligeholde sin muskelmasse. Derfor skal proteinindholdet i maden være lidt højere end det behøvede at være tidligere.

De fleste danskere får nok - eller rigeligt protein. 25-50% af befolkningen får mindst 15E% protein i kosten. 
1% af befolkningen får under 10E% protein og 1% får over 20E% protein.

Børn - skal ikke have ekstra protein. Kun 1% af danske børn får mindre protein end anbefalet. Børn under 1 år kan endda får for meget - deres nyrer er ikke fuldt udviklet til at udskille affaldsprodukterne hurtigt nok.

Høj kvalitet - i Danmark er 67% af proteinindtagelsen af animalsk oprindelse.

Nordic Nutrition Recommendations, 2004, Tabel 9,1, 9,9 og kap 13. 
DTU, Fødevareinstituttet: Danskernes Kostvaner 2011-2013