Vi bruger Cookies

Ved at benytte www.ernaeringsfokus.dk accepterer du, at der anvendes cookies. Vi anvender cookies for at forbedre brugervenligheden og til webstatistik.Du kan her læse mere om vores cookiepolitik.

Proteinkomplettering og berigelse

Vores samlede aminosyreindtagelse kommer ikke fra én kilde alene. I måltidets samlede aminosyrepool vil proteinkilder med forskellige begrænsende aminosyrer komplettere hinanden, og sammen give en højere ernæringsmæssig værdi end de forskellige proteiner hver for sig.
Et billede på fænomenet er en tønde bygget op af træstave, i forskellige længder. Tønden er proteinet, stavene dets byggedele, aminosyrerne. Jo mere aminosyre, des længere stav. Den korteste stav er den begrænsende aminosyre; tønden vil kun kunne holde så meget vand, som højden af denne stav tillader. Supplerer man med et protein, der er rigt på den begrænsende aminosyre, øges tøndens kapacitet betydeligt.

Bortset fra bælgplanter, har mange vegetabilske proteiner et lavt indhold af de svovlholdige aminosyrer, og derfor er animalske proteiner, med deres overskud af cystein og methionin, rigtig gode til at komplettere og berige med, selv i små mængder.

Ref:
FAO Food and Nutrition Paper 92: “Dietary protein quality evaluation in human nutrition”. Report of an FAO Expert consultation, 31 March – 2 april 2011, Auckland, New Zealand. Food and agriculture organization of the United Nations, Rome 2013.
ISBN 978-92-5-107417-6