Vi bruger Cookies

Ved at benytte www.ernaeringsfokus.dk accepterer du, at der anvendes cookies. Vi anvender cookies for at forbedre brugervenligheden og til webstatistik.Du kan her læse mere om vores cookiepolitik.
Særligt hakket oksekød er over årene blevet populært hos forbrugerne. Det er en af årsagerne til, at oksekød har indhentet svinekød som hverdagsspise i de danske hjem, påpeger eksperter. (Foto: Clourbox)

Sund kost

Ingen madvarer er sunde eller usunde i sig selv. Det afhænger af, hvor meget man spiser af dem og hvor ofte.

Derfor skal man se på, hvilken mad der spises over en længere periode for at kunne vurdere, om man spiser sundt.

Ernæringsrådet har sammen med Danmarks Fødevareforskning i 2005 udgivet 8 nye kostråd, som skal erstatte de 7 tidligere. Den store forskel ligger i, at kostrådene nu angiver mængder og hyppighed, og at fysisk aktivitet og væske er tilføjet.

Kostrådene er ikke slankeråd, men ifølge Ernæringsrådet ment som ”redskaber til at undgå mangel- og sygdomstilstande og til at leve et længere, sundere og mere aktivt liv”. Rapporten kan downloades på www.meraadet.dk

Nedenfor ses de 8 kostråd:

  • Spis mere frugt og grønt - 6 om dagen
  • Spis fisk og fiskepålæg - flere gange om ugen
  • Spis kartofler, ris eller pasta og fuldkornsbrød - hver dag
  • Spar på sukker - især fra sodavand, slik og kager
  • Spar på fedtet - især fra mejeriprodukter og kød
  • Spis varieret - og bevar normalvægten
  • Sluk tørsten i vand
  • Vær fysisk aktiv - mindst 30 minutter om dagen

Læs mere om kostrådene på

http://www.altomkost.dk/Anbefalinger/De_8_kostraad/forside.htm