Vi bruger Cookies

Ved at benytte www.ernaeringsfokus.dk accepterer du, at der anvendes cookies. Vi anvender cookies for at forbedre brugervenligheden og til webstatistik.Du kan her læse mere om vores cookiepolitik.
Paneldebat til Sundhed i medierne

Paneldebat

Til slut blev alle oplægsholdere inviteret på scenen til en paneldebat med salen. Anne W. Ravn havde desværre ikke mulighed for at blive, men de resterende talere havde en god og livlig debat med deltagerne. Her blev der bl.a. talt om insekter, kognitiv dissonans og kedelig journalistik.

En deltager i salen spurgte trendforsker Louise Byg Kongsholm, om hun så en fremtid i insekter – et emne, som ikke var blevet berørt i løbet af dagen, men som vi af og til hører om i medierne. Svaret var umiddelbart nej, i hvert fald ikke i den nærmeste fremtid. For mens der ikke er langt fra kødfars til plantefars i forbrugernes øjne, så er orme mentalt et større spring at tage. Men når de yngre generationer vokser op, vil vi måske se et skift i tilgangen til insekter.

Den grønne bølge, som Louise nævnte i sit oplæg, blev også diskuteret. Og her var der enighed om, at den grønne bølge i bund og grund handler om mere og andet end plantefars og plantedrik. Det handler i høj grad også bare om at spise flere grøntsager – uden nødvendigvis fuldstændigt at fravælge kødet.

Holdning og handling følges ikke altid ad

Selvom den grønne bølge buldrer derudad, så viser undersøgelser, at danskerne stadig spiser den samme mængde kød, som de plejer. Det skyldes den kognitive dissonans: den kløft der er mellem holdning og handling. For selvom man har en intention om at leve mere bæredygtigt, så er det ikke let at realisere det i en travl hverdag, hvor man i forvejen forsøger at presse 27 timers aktiviteter ind på ét døgn. Og her kan de plantebaserede alternativer være en nem måde at ”lappe hullet” på, fordi de er nemme at tænke ind i de rutiner, man allerede har. Der er dog et modsætningsforhold i den grønne og naturlige tankegang og de plantebaserede produkter, som ofte har lange ingredienslister, bliver det nævnt fra salen.

Hvad kan medierne gøre for at mindske forvirringen?

En madkommunikatør i salen stillede et af dagens måske vigtigste spørgsmål til panelet: Hvad kan vi som kommunikatører gøre for at mindske madforvirringen? Svaret kom prompte fra Merete Myrup: Drop den sort/hvide kommunikation og sørg for at få nuancerne med. For sundhed er ikke sort/hvidt. Louise Byg Kongsholm supplerede: ”Det ville jo være revolutionerende, hvis nogle medier turde gå ud og sige, at de gamle kostråd holder faktisk stadig.”

Desværre er det lettere sagt end gjort, argumenterede en af diætisterne i salen: ”Vi kan ikke komme i medierne med de kedelige budskaber. Hvis det ikke skaber overskrifter, bliver det ikke trykt.” Cecilia Maria Egholm Mandrup fra Fødevarestyrelsen kunne dog fortælle, at de hos dem trods alt oplever en vis lede over den sort/hvide tankegang hos forbrugerne. Så måske er tiden alligevel moden til en mere nuanceret sundhedskommunikation?