Vi bruger Cookies

Ved at benytte www.ernaeringsfokus.dk accepterer du, at der anvendes cookies. Vi anvender cookies for at forbedre brugervenligheden og til webstatistik.Du kan her læse mere om vores cookiepolitik.

Nyt kostråd om mælk?

I marts 2019 leverede medierne overskrifter om, at Fødevarestyrelsen rettede deres kostråd på baggrund af en kampagne mod mælk. Sådan hænger det ikke helt sammen. Fødevarestyrelsen tilføjede en ny artikel til deres hjemmeside. Læs om artiklen her.

Fødevarestyrelsen har ikke ændret kostrådene
Mælken har stadig sin plads og berettigelse i de 10 råd. Det Fødevarestyrelsen har ændret, eller rettere tilføjet, er en artikel henvendt til de personer, der ikke drikker mælk eller spiser mejeriprodukter. Artiklen består af fakta og råd til de personer, der udelukker mælk og mejeriprodukter fra deres kost.

I artiklen skriver Fødevarestyrelsen:

”Du kan godt sammensætte en sund kost med et calciumindhold, der svarer til anbefalingerne, uden mælkeprodukter. Men hvis du udelukker fødevaregrupper helt eller delvist fra kosten, er det vigtigt at være opmærksom på hvad du erstatter den med.”

Det kan altså godt lade sig gøre at leve uden mælk. Men det er jo ingen nyhed.

Fødevarestyrelsen uddyber herefter, at mælk og mejeriprodukter er en god kilde til calcium. Det skyldes det høje indhold af calcium, den høje biotilgængelighed, men også at danskerne drikker og spiser meget mælk og mejeriprodukter.

Skal kostrådene være baseret på kultur?
Fødevarestyrelsens kostråd bygger på de Nordiske næringsstofanbefalinger (NNR), der udarbejdes på et videnskabeligt grundlag. For at den danske befolkning skal kunne efterleve kostrådene, tages der også højde for kulturelle forhold og spisevaner, når kostrådene udformes. For selvom tofu, tahin og grønkål indeholder meget calcium, så er udfordringen, at den danske kost på nuværende tidspunkt ikke indeholder tilstrækkelige mængder af disse fødevarer til at dække det daglige calciumbehov. Børn især har svært ved at få calcium nok alene via grønne grøntsager, bælgfrugter, korn, mv.

Undersøgelser af danskernes kostvaner viser, at danskerne får over halvdelen af det daglige calciumbehov fra mælk og mejeriprodukter. Mælk og mejeriprodukter er, for mange, en nem kilde til calcium. Af samme grund skriver Fødevarestyrelsen i deres 10 kostråd at ”1/4-1/2 liter mælkeprodukt dagligt er passende i forhold til danske madvaner.” 1. Altså er kostrådene videnskabeligt funderede råd, målrettet danskerne og deres kostvaner.

Plantedrikke er ikke alternativer til mælk
Udbuddet af de plantebaserede drikke vokser, og produkterne markedsføres ofte som en erstatning for komælk. I Fødevarestyrelsens nye artikel pointeres det, at de plantebaserede drikke ikke har noget med mælk at gøre, da deres næringsmæssige indhold er meget forskellig fra mælk. Calciumindholdet er typisk lavere ved plantedrikkene, med mindre der er tilsat calcium til produktet. Desuden har drikkene et lavere indhold af vitaminer end mælk. Set fra et ernæringsmæssigt perspektiv kan disse drikke altså ikke erstatte mælk.

Man kan godt leve uden mælk. Men man kan også godt leve med mælk. Det behøver heldigvis ikke være enten/eller. Så hvis du nyder et glas mælk, en skål yoghurt eller en skive ost, så bliv endelig ved med det – og glæd dig over, at du samtidig fylder din krop med gode næringsstoffer. Ikke blot calcium, men også protein, vitamin B12, vitamin B2, fosfor, kalium og jod.

1. Fødevarestyrelsen, De officielle kostråd, Vælg magre mejeriprodukter

Seneste nyt