Vi bruger Cookies

Ved at benytte www.ernaeringsfokus.dk accepterer du, at der anvendes cookies. Vi anvender cookies for at forbedre brugervenligheden og til webstatistik.Du kan her læse mere om vores cookiepolitik.

Kødets ernæringsmæssige betydning

Mennesket har spist kød meget langt tilbage i historien. Således viser fossiler, at vores forgængere var altædende. På hulemalerier kan vi se, at tidlige primater var kødædende, ligesom chimpanser stadig er i dag. Mennesket er altså fra naturens hånd ’omnivore’ eller mindre flatterende ’altædende’.

Kødets betydning for menneskets udvikling

Nogle mener, at menneskets gener ikke har ændret sig siden den palæolitiske periode/ældste stenalderperiode, hvorfor antropologer mener, at kosten har haft en stor betydning for menneskets evolution. Hjernen blev større og kropsholdningen oprejst. Det gav en mere effektiv bevægelse og mulighed for at bære mere vægt, som var vigtigt i forbindelse med jagt.
Mave-tarm-systemet ændrede sig – og ligeledes tænderne, hvor kindtænderne blev mindre, og fortænderne og kæberne stærkere, så de kunne rive og tygge i kød. Desuden har hæm-jern fra kød haft stor betydning for menneskets muskulære udholdenhed.

Kan vi undvære kød i kosten?

Det spørgsmål diskuteres for tiden både af fagfolk, af selvbestaltede eksperter og af danskerne i almindelighed. Der er mange meninger og følelser forbundet med mad, fødevarer, drikkevarer og deres betydning for vores sundhed og sygdom. Der er også mange studier af vekslende kvalitet, der fremviser resultater og konklusioner af tilsvarende varierende kvalitet, så det er svært at navigere i, hvad der er fup, og hvad der er fakta.

En varieret og balanceret kost, hvor ingen fødevaregrupper udelades, og hvor energi-indtaget ikke er større end energiforbruget, er dét, der bedst vedligeholder menneskers sundhed hele livet.
Her er kød er en naturlig del af en varieret og balanceret kost, fordi den fødevaregruppe er en vigtig kilde til protein, B6- og B12-vitamin, jern og zink. Kød bidrager altså med vigtige næringsstoffer, som det kan være svært at få dækket af andre fødevarer.

Hvad bidrager kød med i kosten?

Kød bidrager med protein og fedt – både mættet og umættet fedt og med en række vigtige vitaminer og mineraler i danskernes kost. Samtidig tilfører kødet kun 13 pct. og fjerkræ kun 2 pct. af det samlede energi-indtag i danskernes kost, men er den fødevaregruppe, der bidrager med flest og næstflest vitaminer og mineraler. Det er især interessant, at kødet bidrager med nogle af de næringsstoffer, som en del af os ikke får tilstrækkeligt af nemlig vitamin D, som de fleste ikke får nok af, selen, vitamin B1 og B2 som ca. 25 pct. ikke får nok af, og zink som 10 pct. får ikke nok af.

Protein

Protein er opbygget af aminosyrer, hvoraf der er kendskab til 190 forskellige, men kun 20 er nødvendige for dannelsen af protein. Ud af de 20 aminosyrer er der ni typer (incl. Histidin), som mennesket ikke kan danne, der gør dem livsnødvendige, og de skal derfor tilføres via kosten.

Protein i kød indeholder alle ni livsnødvendige aminosyrer på én gang, og derfor kan kroppen direkte optage og opbygge protein herfra. Dette er forskelligt fra protein fra vegetabilske kilder, som altid skal kombineres af flere forskellige, for at give alle livsnødvendige aminosyrer.

 

Fedt

Kød bidrager med 21 pct. af det totale fedtindtag, med 20 pct. af det mættede fedt, 16 pct. af det monoumættede og 11 pct. af det polyumættede fedt i kosten. I Danmark er fedtsyresammensætningen i gennemsnit i grise- og oksekød samt kylling som vist herunder:

 

Mineraler

Kød og fjerkræ bidrager med 33 pct. af zink, 25 pct. af selen og 20 pct. af jern i danskernes kost. Disse mineraler spiller en væsentlig rolle for vores fysiske funktioner og psykiske velvære.

 

Denne artikel er et uddrag af pjecen ”Kødets ernæringsmæssige betydning”, som er revideret og genoptrykt februar 2019.

Download pjecen her: https://ernaeringsfokus.dk/materialer-og-links/materialer-til-bestilling-og-dowload/faktaark-om-koed


Seneste nyt