Vi bruger Cookies

Ved at benytte www.ernaeringsfokus.dk accepterer du, at der anvendes cookies. Vi anvender cookies for at forbedre brugervenligheden og til webstatistik.Du kan her læse mere om vores cookiepolitik.
maelk-knogler

Nyt samarbejde skal styrke vores viden om knoglerne

I et nyt samarbejde er Osteoporoseforeningen gået sammen med Apotekerforeningen for at øge danskernes viden om knogleskørhed. Læs mere om samarbejdet her.

550.000 danskere lider af knogleskørhed, og hovedparten lever med sygdommen uden at være klar over det. Det viser tal fra Sundhedsstyrelsen. Tilmed er antallet af danskere med knogleskørhed stigende - både fordi vi bliver ældre, men også fordi flere aspekter af vores livsstil ikke er gode for knoglerne. 

Knogleskørhed er en sygdom, der udvikler sig langsomt, og den kan være vanskelig at opdage. Ofte opdages knogleskørhed først, når der kommer et brud på knoglerne, og det kan have alvorlige konsekvenser. Derfor sætter Osteoporoseforeningen ekstra fokus på at opspore og forebygge sygdommen. I det nye samarbejde med Apotekerforeningen får landets apoteker en bidragende rolle i at videreformidle og informere danskerne om sygdommen.  

I uge 42 og 43 vil et stort udsnit af landets apoteker udlevere materiale om sygdommen. Materialet består bl.a. af folderen Sunde Knogler Hele Livet, som giver gode råd om forebyggelse og om at leve med knogleskørhed. Folderen er udarbejdet af Landbrug & Fødevarer i samarbejde med Osteoporoseforeningen og professor, overlæge, dr.med. Bente Langdal. Du finder folderen her.

Hvordan holder man knoglerne sunde?

Der er mange ting, man kan gøre for at holde sine knogler sunde. Vigtigst af alt er det at være fysisk aktiv samtidig med, at man sikrer, at knoglerne får de næringsstoffer, de har brug for.

Daglig fysisk aktivitet styrker både muskler og knogler. For at forebygge knogleskørhed anbefales det at vælge en motionsform, hvor kroppen bærer sin egen vægt. Det kan være styrketræning, gymnastik, løbeture eller gåture.

Calcium og D-vitamin er vigtige vitaminer og mineraler for knoglerne. Det anbefales, at et voksent menneske får 800 mg calcium dagligt. Mælk og mejeriprodukter er gode kilder til calcium, men du får også calcium fra mange andre fødevarer fx grønne grøntsager, bælgfrugter, brød, gryn, frø og nødder. For at kroppen kan optage calcium, er det vigtigt at få D-vitamin. Det anbefales, at et voksent menneske får 10 mikrogram D-vitamin dagligt. Solen er en vigtig kilde til D-vitamin, men da solen i Danmark står for lavt på himlen i vinterhalvåret til at vi kan danne D-vitamin, er det vigtig at få vitaminet tilført gennem maden. Fede fisk såsom laks, makrel og sild er gode kilder til D-vitamin, og du får også lidt fra kød, æg og mejeriprodukter.  

For at holde knoglerne sunde er det også vigtigt at undgå eller begrænse både rygning og indtaget af alkohol, da begge disse er med til at svække knoglerne.

Her kan du læse mere om mælkens rolle for knoglerne.


Seneste nyt