Vi bruger Cookies

Ved at benytte www.ernaeringsfokus.dk accepterer du, at der anvendes cookies. Vi anvender cookies for at forbedre brugervenligheden og til webstatistik.Du kan her læse mere om vores cookiepolitik.

Ny og gratis plakat om protein i kosten

En ny plakat fra Mejeriforeningen illustrerer, hvor meget man skal spise af forskellige fødevarer for at få den samme mængde protein, som der er i to glas mælk. Bestil den her.

På en plakat, udarbejdet af Mejeriforeningen, illustreres det, hvor meget man skal spise af forskellige proteinholdige fødevarer for at få lige så meget protein, som der er i to glas mælk svarende til 500 ml.

Forskel på proteinkilder

Protein findes i mange fødevarer. Animalske fødevarer er kendte kilder til protein, men en række vegetabilske fødevarer indeholder også protein. For at få nok protein gennem vegetabilske fødevarer skal man dog ofte indtage større mængder.

Fx illustrerer plakaten, at man skal spise fire dl quinoa, tre æg eller 83 g mandler for at få den samme mængde protein som fra to glas mælk.

Derudover er der forskel på kvaliteten af de forskellige proteinkilder. Kvaliteten af animalske proteiner er høj, fordi sammensætningen af aminosyrer i høj grad svarer til det komplette protein, som vores krop har brug for.

Proteinplakaten er gratis og kan bestilles eller downloades her.

Lavet på baggrund af succes med Calciumplakat

En plakat, der illustrerer hvilke fødevarer der indeholder calcium, var blevet efterspurgt af sundhedsprofessionelle. I januar 2020 lancerede Mejeriforeningen en plakat, der sammenlignede mængden af calcium i mælk med andre fødevarers indhold af dette mineral. Efter opfordring om en lignede protein-udgave, blev denne proteinplakat produceret.

Calciumplakaten kan også bestilles eller downloades gratis her.

Beregningerne for plakaterne er lavet på baggrund af tal fra Frida fødevaredatabase, DTUs Fødevareinstitut.

Læs mere på mælken.dk.

 

Seneste nyt