Fitness

Sådan bruger du Vidste du at…

På forsiden af alle fire opslags-ark i serien Vidste du at…Fitness illustreres fem forslag til mellemmåltider der er nemme at have med ’on the go’. Heroverfor er vist en række udvalgte proteinprodukter i en portion der afspejler den samme mængde og type af protein. Mellemmåltiderne repræsenterer forskellige måder at dække behovet for protein for den givne referenceperson.

På bagsiden findes et sundt dagskostforslag, som dækker målgruppens behov for makronæringsstoffer. I opslaget i midten findes opskrifterne til retterne der indgår i dagskostforslaget og de fem mellemmåltider.

Arkene kan hjælpe dig som sundheds- og ernæringsprofessionel ved kostvejledning af borgere, der ønsker konkret vejledning til sund mad i forbindelse med moderat eller hård fysisk træning. Billederne med portionsstørrelser på arkene er noget, mange mennesker vil kunne forholde sig til uafhængig af ressource- eller uddannelsesniveau. Måltiderne kan nemt genskabes i eget hjem via de angivne opskrifter på arket.

 

Baggrund for Vidste du at…

I kølvandet på den populære og tiltagende fitnessbølge i Danmark1, følger en stigende kommerciel interesse på området. Fitnessbølgen har medvirket til at fremme myten om, at menneskets krop har brug for meget ekstra protein for at opnå maksimal træningseffekt. Det har betydet større udbud af produkter, der typisk har et højere proteinindhold end behovet for den enkelte.

Danskerne har gennemsnitligt et tilstrækkeligt indtag af protein, men efterlever ikke De officielle anbefalinger for andre specifikke kostkomponenter, såsom mættet fedt og kostfibre2. Ved at spise en almindelig proteinrig og varieret kost er det muligt at imødekomme anbefalingerne for flere kostkomponenter end blot protein – endsige også være opmærksom på ikke at få mere protein end kroppen har behov for.

Forskningen afviser en tidligere formodning om et såkaldt ’window of opportunity’ for proteinindtag efter endt træning, så længe der indtages nok protein i løbet af dagen3. I dagskostforslagene på arkene er der en jævn fordeling af protein henover de forskellige måltider.

 

Hvem er målgruppen

Vidste du at…Fitness henvender sig til voksne mænd og kvinder med to forskellige aktivitetsniveauer: et moderat fysisk aktivitetsniveau (PAL 1,6) og et højt fysisk aktivitetsniveau (PAL 2,2). PAL 1,6 svarer til en typisk livsstil med stillesiddende arbejde og en noget øget fysisk aktivitet i fritiden. PAL 2,2 defineres som særdeles anstrengende arbejde eller dagligt atletisk træning på eliteplan. Energiindholdet i dagskostforslaget passer til en kvinde med en vægt på 65 kg og en mand med en vægt på 80 kg.

 

Tallerkenerne på arkene

Det er de samme to tallerkener, der er anvendt til alle måltiderne på arkene, flad eller dyb. Begge tallerkener har en diameter på 26 cm og er fotograferet med samme afstand. Det betyder, at det er muligt at sammenligne måltiderne på de enkelte ark og måltiderne på tværs af alle ark.

 

Kilder

1Idrættens Analyseinstitut (2016) Danskernes motions- og sportsvaner 2016

2DTU Fødevareinstituttet (2015) Danskernes Kostvaner 2011-2013

3Schoenfeld, B. J. et al. (2013) The effect of protein timing on muscle strength and hypertrophy: a meta-analysis