Vi bruger Cookies

Ved at benytte www.ernaeringsfokus.dk accepterer du, at der anvendes cookies. Vi anvender cookies for at forbedre brugervenligheden og til webstatistik.Du kan her læse mere om vores cookiepolitik.

Slank med nye vaner

Nye vaner resten af livet
Slankeopskrifter er for voksne, som vejer mere end 5 kg for meget og som enten vil holde vægten eller ønsker at tabe sig. På Voresmad.dk finder du retter med nedsat energiindhold.

Overvægt kommer ofte snigende over en længere periode og skyldes en ubalance mellem det, der spises, og kalorieforbruget. Hvis man spiser mere, end kroppen bruger, tager man på; spiser man mindre, end kroppen bruger, taber man sig.

Man skal altså ikke alene tænke på, om man spiser sundt eller usundt, for en kombination af sund mad i for store mængder og for lidt fysisk aktivitet kan også føre til overvægt.

Tålmodighed lønner sig 
Det kan være svært at ændre vaner. Livsstilsændringer kan kræve meget tid. Selv små ændringer får stor betydning på længere sigt. Et varigt vægttab opnås kun ved at indarbejde nye mad- og motionsvaner i hverdagen - en ny og bedre livsstil. Optimisme fremmer projektet.

Vil du tabe mere end 5 kg, og tager du medicin, så fortæl din læge om dine planer. Vil du gerne have professionel hjælp til at tabe dig, kan du kontakte en diætist. Se link i boksen til højre.

Gode spisevaner
Det er en udbredt misforståelse, at man taber sig ved at springe et eller flere måltider over. Man skal tværtimod fordele dagens mad på tre sunde hovedmåltider og 1-3 sunde mellemmåltider - det giver mæthed, og man undgår at falde for fristelser. Overvej også  hvor meget du spiser til hvert måltid. Gør hvert måltid til en lille fest - spis ved et bord, dæk pænt op og nyd maden. Det er unødvendigt at spise og drikke kalorieholdige drikke, mens du ser tv, arbejder med computer, kører bil eller ser film i biografen. Undgå at spise imellem hoved- og mellemmåltider - smagsprøver og småt-spiseri indeholder også energi.

Mad der mætter
Du finder opskrifterne her på sitet ved at søge på 'slankeretter' i kategorien 'Sund og slank'. Der er lagt vægt på, at portionerne skal være rimeligt store i forhold til mængden af kalorier. Indholdet af protein og kostfibre er temmelig højt - den fordeling giver mad, der mætter godt. Protein får vi især fra magert kød, fjerkræ, fisk og magre mælkeprodukter samt æg. Kostfibre får vi fra rugbrød og andet groft brød, fiberholdige morgenmadsprodukter, bælgfrugter, grøntsager og frugt. Der er mange grøntsager i retterne, for de fylder meget og giver kun få kalorier.

Husk
- at hvis et vægttab skal holde, må man holde fast ved de nye vaner resten af livet!