Danske børnefamilier ønsker en sundere hverdag, men er udfordrede på tid
30. oktober 2023
Danske børnefamilier efterspørger i højere grad end andre de færdiglavede madkomponenter som for eksempel pizzadejen eller den færdiglavede sovs. Den helt eller delvist færdiglavede mad hjælper nemlig børnefamilierne med at få enderne til at mødes i en travl hverdag.
Landbrug & Fødevarer har med denne analyse set nærmere på børnefamiliernes holdninger og adfærd i forbindelse med aftensmad samt valgkriterier ved køb af fødevarer. De vigtigste indsigter er:
- Børnefamilierne står for hele 42% af dagligvaremarkedet set på tværs af alle FMCG-kategorier, og netop derfor udgør de en interessant målgruppe.
- Børnefamilierne spiser oftere hjemmelavet aftensmad med en eller flere færdiglavede komponenter, som pulversovs, den færdiglavede pizza- eller tærtedej eller tomatsovsen. Den helt eller delvist færdiglavede mad hjælper især børnefamilierne med at få enderne til at mødes i en travl hverdag.
- Børnefamilierne har travlt, og de oplever i højere grad ikke at have tid til at gøre alle de ting, de gerne vil nå, samt at der ofte ikke er så meget tid til madlavningen.
- Børnefamilierne beskriver i højere grad ønsket om at spise mere sund mad og være mere fysisk aktive. Den væsentligste barriere for at leve sundere for børnefamilierne er ’manglende tid’, og derefter er det motivationen, der mangler.
- Familier med ældre børn spiser i højere grad oksekød, fjerkræ og færdigretter, mens husstande med yngre børn i højere grad spiser kødkomponenter, såsom den panerede kylling eller de færdiglavede frikadeller.
- Hakket oksekød er børnefamiliens storfavorit. To ud af tre angiver, at de bruger hakket oksekød ugentligt.