Danskerne vil gerne spise flere grøntsager, men vaner og manglende viden kan spænde ben for de gode intentioner
14. december 2022
Landbrug & Fødevarer sætter i denne analyse fokus på danskernes brug af grøntsager i aftensmaden. Med indsigter fra en kvalitativ undersøgelse kigges der bl.a. nærmere på, hvad der skal til, for at få flere grøntsager på tallerkenen hos de forbrugere, der spiser kød som en del af aftensmaden hver dag og har et ønske om at spise flere grøntsager. Analysen giver samtidig ti gode råd til inklusionen af flere grøntsager i danskernes hverdagsmad.
Med støtte fra Produktionsafgiftsfonden for frugt og gartneriprodukter sætter Landbrug & Fødevarer i denne analyse fokus på danskernes brug af grøntsager i aftensmaden og kigger bl.a. nærmere på, hvad der skal til, for at få flere grøntsager på tallerkenen blandt de forbrugere, der spiser kød til aftensmad hver dag. Analysens indsigter er baseret på en kvalitativ undersøgelse af udvalgte forbrugeres indkøb og tilberedning af grøntsager, som Epinion har gennemført for Landbrug & Fødevarer i foråret 2022. For at perspektivere den kvalitative undersøgelse inddrages resultater fra forskellige befolkningsundersøgelser i 2021 og 2022.
Hovedpointer fra analysen:
- Dansk madkultur er for størstedelen præget af forskellige retter, der er velkendte, velsmagende, mættende og nemme at tilberede. Gerne på max. 30 minutter og uden brug af opskrift. Ved tanken om at inkludere en ekstra grøntsag i aftensmaden, aktiveres formodningen om, at dette vil gøre madlavningen mere tidskrævende og involvere flere redskaber end ellers.
- Det er derfor essentielt, at inklusionen af en ekstra grøntsag i retten er nemt at gøre i praksis uden mange nye trin og redskaber, som tager kostbar tid. En mulig løsning kan her være, at den ekstra grøntsag bliver tilberedt på samme måde som det kød eller plantefars, der indgår i retten, så man ikke skal have nye gryder i gang eller måske være nødt til også at tænde ovnen.
- Grøntsager spiller allerede en vigtig rolle i mange danskeres aftensmad. Flere end syv ud af ti fik mindst én grøntsag som en del af deres aftensmad dagen før. Det er dog ofte de samme typer, der går igen: tomat, løg, agurk, salat og gulerødder. De passer ind i de velkendte retter, og der er stor grad af rutine involveret i indkøb og tilberedning.
- Når indkøbet for mange foregår ”på rutinen”, kan ideer og inspiration til nye grøntsager i retten (eller nye måder at tilberede velkendte grøntsager) med fordel ske i selve indkøbssituationen. Knap hver fjerde dansker har nemlig svært ved at komme i tanke om de mange muligheder, når de står i butikken. Dette peger på, at inspiration skal være så tæt på den faktiske situation som muligt, ellers glemmer man det igen, når det skal gå hurtigt i hverdagen.
- I den kvalitative undersøgelse bliver deltagerne udfordret, da de bliver bedt om at inkludere en grøntsag, som de ikke plejer at bruge i retten. Her blotlægges en mangel på viden om andre grøntsager, end dem, man plejer at bruge. Der er både tvivl om smagen, såvel som hvordan en ny grøntsag kan blive tilberedt og indgå i middagsmaden på en god måde. At maden er velkendt og velsmagende er nemlig essentielt for mange. Favoritretter er favoritter af en grund – og en ny og anderledes grøntsag må ikke ”kompromittere” det, som man kender og elsker. Især børnefamilier kan have denne udfordring.
- For at imødekomme dette, kan det anbefales at inkludere oplysninger om smag til grøntsagen – og gerne også hvilke retter, netop denne grøntsag kan være god i. At grøntsagen er smagsneutral eller har en mild og måske endda sød smag, kan i denne sammenhæng være et plus, da den så har potentiale til helt at ”forsvinde” i favoritretten. Så oplever husstandens andre medlemmer ikke, at det smager anderledes, end det plejer.