Betydningen af de danske forbrugeres aftensmad

19. marts 2019

Hvilken betydning har aftensmad for forbrugerne? Hvilke ønsker og bekymringer har forbrugerne omkring deres aftensmad? Og hvordan ser forbrugernes aftensmadsrejse ud, lige fra inspiration og planlægning, til indkøb, madlavning og spisning?

Det er nogle af de ting, vi besvarer i denne rapport om forbrugernes aftensmad.

Overordnede spørgsmål som besvares i analysen

  1. Hvad betyder aftensmad og selve aftensmadssituationen for forbrugerne?
  2. Hvordan foregår beslutningsrejsen omkring aftensmåltidet, og hvad er køds rolle heri?
  3. Hvordan foregår og opleves selve indkøbsturen?

Se de seneste analyser om forbrug…

Det daglige aftensmåltid er noget forbrugerne prioriterer højt. Aftensmåltidet har en stærkt kulturel forankring, og er en tradition som forbrugerne søger at værne om og fastholde. Men en travl og til tider skiftende hverdag gør det dog ofte svært af opfylde. Men den hektiske hverdag, er samtidig en vigtig årsag til, at aftensmåltidet har en så høj prioritering i familien. Aftensmåltidet fungerer som et fast holdepunkt, som giver tryghed og forudsigelighed i en ellers hektisk hverdag.

Måltidet skaber en god ramme for at snakke sammen om både udfordringer, begivenheder og fremtidsplaner. Samtidig er aftensmåltidet et tiltrængt frirum for digitale påvirkninger, og giver mulighed for fælles afkobling. Aftensmåltidet er samtidig et måltid, hvor forbrugerne kan gøre lidt mere ud
af madlavningen sammenlignet med dagens andre måltider, og kan få noget lidt lækrere og mere smagfuld mad

.

.