Forbrugerne fokuserer på smagen, når de handler dagligvarer
17. juni 2024
Landbrug & Fødevarer har i foråret 2024 undersøgt, hvad danskerne lægger særligt vægt på, når de køber dagligvarer. De vigtigste indsigter er:
- Selv om pris kan være afgørende for mange forbrugere, er ’god smag’ alligevel dét, som flest lægger vægt på i indkøbssituationen. Når danskerne køber dagligvarer, er det seks ud af ti, der lægger særligt vægt på, om det smager godt. På anden-, tredje- og fjerdepladsen finder vi faktorerne ”lav pris”, ”værdi for pengene” og ”god kvalitet”. Alle disse faktorer er noget, som flere end halvdelen lægger vægt på, når de handler dagligvarer.
- Danskernes fokus i indkøbssituationen varierer lidt alt efter, hvilken alder man har. Lav pris er oftest et fokus blandt de yngste deltagere, mens dansk produceret oftest er et fokus blandt de ældste deltagere. Faktorer som kvalitet, dansk produceret og god dyrevelfærd er oftere et fokus blandt 50-59-årige.
- I købssituationen kan det være svært for forbrugerne at vurdere den forventede smag på en fødevare, medmindre man kender den i forvejen. Smagsbeskrivelser kan være sjældne, og i stedet vurderes der ud fra emballagens udseende og funktionelle valgkriterier som pris og ingredienser, evt. kombineret med mærkningsordninger, der kan fortælle om produktets kvalitet, produktionsforhold eller oprindelse.
- Skal man som fødevareproducent lancere et nyt produkt, kan det anbefales at beskrive de sensoriske oplevelser som smag og tekstur i langt højere grad, end hvad sker i dag. Gøres fortællinger om sanseoplevelser til en del af fortællingen om produkternes kvalitet, kan det potentielt være med til at skabe lyst til at prøve produktet.