Danskernes indkøbsliste flytter over på mobiltelefonen

21. marts 2019

Landbrug & Fødevarer har undersøgt de danske forbrugeres adfærd omkring indkøb af mad og drikke, og hvad danskerne bruger mobiltelefonen til på indkøbsturen.

Highlights:

  • Tre ud af fire danskere bruger en indkøbsliste, når de køber mad og
    drikke til husstanden
  • Hver femte anvendte mobilen på deres seneste indkøbstur, og den bruges især som indkøbsliste
  • Der er stor forskel på unge og ældre, da mobilen langt oftere anvendes
    af de 18-35 årige frem for de 50-70 årige på indkøbsturen
  • Beslutningshierarkiet for køb af kød er: 1. Kødtype, 2. pris og på delt 3.
    plads henholdsvis kvaliteten af kødet og holdbarheden
  • Et flertal blandt forbrugerne synes, at der bør sættes dansk flag på danske varer for at gøre det lettere at skelne mellem forskellige typer af kødprodukter
  • I fremtiden kommer forbrugerne formentlig til at google endnu mere efter
    opskrifter på indkøbsturen og efterspørge nye typer af emballager

Generelt tager forbrugerne mobilen med sig mange steder, og den er sikkert også en tro følgesvend, når forbrugerne tager på en indkøbstur. Det viser sig nemlig, at godt hver femte dansker brugte den ved deres seneste indkøb af mad og drikke.

Når mobilen anvendes under indkøbet, bruges den primært til indkøbslisten. 57 pct. af de som brugte mobilen ved indkøbet, har netop brugt den til indkøbslisten, mens 30 pct. bruger den til at undersøge gode tilbud.

Når forbrugerne bliver spurgt om, hvad de har haft med i overvejelserne da de sidst købte kød til aftensmad, er der mange forskellige parametre, der kan have haft en betydning. Men det parameter, som flest danskere nævner, at det har med i deres overvejelser, er prisen. Hvilken kødtype, det er, spiller også ind for flere end hver tredje. Hver fjerde – 26 pct. – har med i overvejelserne, om kødet er af dansk oprindelse.

Se de seneste analyser om indkøbsvaner…