Flere skal vælge Nøglehullet, når de handler
13. september 2023
95% af befolkningen kender nøglehullet, men mange ved ikke, hvad det står for. Derfor kaster Fødevarestyrelsen lys over Nøglehullet i en ny kampagne.
I Danmark spiser vi for meget fedt, salt, sukker og for få kostfibre og fuldkorn. Men det er ikke altid lige nemt at gennemskue, hvilke madvarer der er gode for os – og hvad man skal holde igen med. Med et simpelt redskab, kan du være med til at hjælpe borgerne med at træffe sundere valg.
Nemt at vælge sundt
Nøglehullet er et godt pejlemærke, hvis man gerne vil træffe sundere valg. Men mange ved ikke, hvad det står for og hvilke sundhedsmæssige fordele, de får ud af at vælge det – men det kan du hjælpe med i din vejledning.
Når man vælger Nøglehulsmærkede madvarer, er man sikker på, at madvaren lever op til kriterier for, hvor meget salt, sukker, fedt og fibre produkterne må indeholde. Nøglehullet er derfor et nemt og effektivt redskab i arbejdet med at vejlede og formidle om sund kost.
Et studie fra DTU Fødevareinstituttet viser, at hvis man vælger produkter med Nøglehullet, når det er muligt, bliver kosten betydeligt rigere på fuldkorn og væsentligt fattigere på salt og mættet fedt. Faktisk viser studiet, at man kan mindske det samlede energiindtag med 6% ved at vælge Nøglehullet. Det er altså en nem måde at tage små skridt i den rigtige retning.
Nøglen til De officielle Kostråd
De officielle Kostråd er Fødevarestyrelsens vejledning til sund mad og drikke. Men selvom langt de fleste går op i at spise sundt, er det ifølge en Epinions-undersøgelse langt færre, der følger kostrådene dagligt. Derfor anbefaler Fødevarestyrelsen at vælge produkter med Nøglehullet, når man handler. Det er nemlig et nemt redskab til at følge kostrådene og som samtidig gør det rejsen mod sundere måltidsvaner nemmere – både for dig og for borgerne.
Bak op om Fødevarestyrelsens kampagne ved at bruge Nøglehullet aktivt i dit arbejde. Så er du med til at gøre det nemmere for borgerne at træffe sundere valg. Kampagnen løber af stablen fra uge 35-40, hvor Nøglehullet vil være synligt både på sociale medier og i supermarkederne.
Vælg gode vaner – vælg Nøglehullet
Vil du vide mere? Læs hele studiet fra DTU Fødevareinstituttet her