Hvad fuck er en bælgfrugt?
07. februar 2022
Fødevarestyrelsen vil med en række kampagneinitiativer sætte fornyet fokus på De officielle Kostråd. Et af slagnumrene er kampagnesangen: ’Hvad fuck er en bælgfrugt’. Hør sangen her.
Knap halvdelen af danskerne prioriterer at spise klimavenligt til hverdag. Det er dog kun hver 10. forbruger, der dagligt har fokus på at spise mindre kød og vælge bælgfrugter og fisk. Det viser tal fra analyseinstituttet Epinion. En offensiv på de sociale medier, nye Kostråd til Måltider i daginstitutioner, skoler og kantiner og undervisningsmateriale til folkeskoleeleverne skal i løbet af 2022 få flere til at spise efter kostrådene.
’Hvis danskerne skal spise både sundere og mere klimavenligt, så skal vi have både forbrugere og dem i de professionelle køkkener med om bord. Vi kan nemlig løfte sundheden og sænke klimaaftrykket, hvis flere spiser efter De officielle Kostråd’, siger Enhedschef i Fødevarestyrelsen, Anne Pøhl Enevoldsen som optakt til offensiven i 2022.
Få måneder efter at De officielle Kostråd blev lanceret, gav 66 procent af forbrugerne udtryk for, at de kendte De officielle Kostråd. Siden dalede kendskabet til 42 procent, viser tal fra Epinion.
’Vi kan se, at vi kan løfte kendskabet til kostrådene, når vi kommunikerer aktivt, og at kendskabet daler, hvis vi ikke følger op. Derfor skal vi ud til både forbrugere og kantiner, køkkener og klasselokaler og minde om De officielle Kostråd, og blandt andet prøve at forklare, hvad en bælgfrugt egentlig er’, siger Anne Pøhl Enevoldsen henvisning til kampagnesangen ’Hvad fuck er en bælgfrugt’.
Slagsangen er lavet af fire kommunikationsstuderende fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole i Århus, som en del af et eksamensprojekt, og musikvideoen er netop udgivet af Fødevarestyrelsen. Sangen sætter fokus på kostrådene og både stiller og besvarer spørgsmålet: Hvad fuck er en bælgfrugt?
Fakta
Kampagnesangen findes på alle streaming tjenester og på Fødevarestyrelsens YouTube kanal her: https://youtu.be/aM7JlzYLVsk og understøttes af en kostrådskampagne på de sociale medier, ligesom flere partnere i Fødevarepartnerskabet for sundhed og klima bakker op om sangen og kampagnen.