Ja tak, lidt mindre - ny kampagne fra Kræftens Bekæmpelse

10. april 2025

Katrine Langvad

Chefkonsulent

Katrine Langvad

En ny kampagne fra Kræftens Bekæmpelse skal gøre det lettere for forbrugerne at vælge mindre portioner.

Mindre portioner er løsningen

I kampagnen ”Ja tak, lidt mindre” er der fokus på at bremse den stigende forekomst af overvægt blandt danskerne. Mere end halvdelen af befolkningen lever i dag med overvægt, og tendensen er stigende. Hvis ikke vi får bremset udviklingen, risikerer vi, at 2 ud af 3 af os være overvægtige om 20 år.

Pakke- og portionsstørrelserne er i årevis blevet større, hvilket ses som en af de medvirkende årsager til danskernes overvægt. Derfor opfordrer Kræftens Bekæmpelse med denne kampagne til, at vi skal downsize pakker og portioner af fødevarer for at bremse udviklingen.

Se kampagnevideoen her:

Ja tak, lidt mindre ønsker, at mindre pakker og portioner skal blive det nye normale derhjemme, i butikkerne, i kantinerne og på restauranterne. Udgangspunktet for downsizing er en reduktion i indhold på 10%, hvilket vil gøre, at forbrugerne indtager færre kalorier, men stadigvæk får samme gode smag.

Forebyggelse er vejen frem

Ja tak, lidt mindre er en forebyggelsesindsats – ikke en national slankekur. Målet for kampagnen er, at der er flere danskere, der bevarer en sund vægt, og at personer med overvægt undgår at tage yderligere på.

Kampagnens 3 arbejdsområder er:

  1. Større udvalg af mindre pakker og portioner
  2. Udbrede viden til befolkningen
  3. Ændre sociale normer

Du kan læse mere om, hvordan Ja tak, lidt mindre, arbejder med de 3 områder her.

Vil du vide mere om, hvordan pakke- og portionsstørrelser har ændret vores spisevaner markant, kan du lytte 2. afsnit i podcastserien Vægtløs, som udgives af Kræftens Bekæmpelse.

Om Ja tak, lidt mindre

Ja tak, lidt mindres arbejde sker i et partnerskab med fødevarevirksomheder, NGO’er, brancheorganisationer, fagforeninger, uddannelsesinstitutioner og myndigheder. Her kan du se de forskellige virksomheder og organisationer der indgår i partnerskabet, og blive klogere på, hvordan din organisation kan blive en del af Ja tak, lidt mindre.

 

Se de seneste nyheder fra Ernæringsfokus her...