Ny analyse: Kartofler på tallerkenen
27. februar 2025
Analysen kigger nærmere på kartoflernes rolle i danskernes madkultur med udgangspunkt i en undersøgelse gennemført af Voxmeter for Landbrug & Fødevarer.
Dataindsamlingen strækker sig fra Q1 2024 til og med Q4 2024, og i hver bølge er der blevet indsamlet 1.000 besvarelser om aftensmad, måltidsvaner generelt samt holdninger til emner relateret til fødevarer og fødevareproduktionen.
De vigtigste indsigter er:
- Kartofler har en fremtrædende rolle i danskernes madkultur og er en fast del af mange danskeres aftensmåltider.
- Kartofler findes på tre ud af ti aftensmadstallerkener, og det er især blandt danskere over 60 år, at kartoflen er en foretrukken ingrediens.
- De typiske retter, hvor kartofler indgår, er blandt andet kylling, bøf/hakkebøf, frikadeller, steg, fisk, koteletter eller biksemad.
- Retter med kartofler bliver i høj grad beskrevet som aftensmad, der er hjemmelavet fra bunden, mens de i mindre grad bliver beskrevet som færdigretter, takeaway eller et måltid sammensat af komponenter, der er købt færdiglavet.
- Retter med kartofler bliver af forbrugerne associeret med positive ord som velsmag, gode råvarer og høj kvalitet.
- Kartofler indgår oftere i retter med kød – særligt grisekød, men også kalvekød og ”andet fjerkræ”. Kartofler indgår omvendt ikke så ofte i retter med kylling eller skaldyr.
- Kartoflerne er stadig populære i danskernes madkultur, men på sigt kan der være potentiale i at gentænke kartoflens anvendelsesmuligheder i nye retter og nye madtrends, for at appellere bredere til de yngre forbrugere.