Tilsat sukker i danskernes kost

Ved tilsat sukker menes alt sukker, som er tilsat fødevarerne industrielt eller i køkkenet og ved middagsbordet. Sukker omfatter altså det raffinerede sukker i eksempelvis slik, kager og andet bagværk, saft og sodavand, marmelade, desserter, morgenmadscerealier m.v. samt sukker i kaffe og te og på f.eks. grød og havregryn. 
De naturligt forekommende sukkerarter som fx i honning, i frugt og i mælk er ikke medregnet her.

Anbefaling fra NNA 
Det anbefales, at kosten højst indeholder 10 procent af energien i form af raffinerede sukkerarter – tilsat sukker. Det kan især være nødvendigt at begrænse mængden af tilsat sukker i drikkevarer for at bekæmpe fedmeepidemien. 
Nordic Nutrition Recommendations, 2012

Hvor meget spiser danskerne? 
Danskernes indtag af tilsat sukker er i gennemsnit omkring 50 g/dag for voksne, mens det er ca. 20 % højere for de større børn. Variationen er stor, hvert tiende barn i teenagegruppen får mere end 100 g sukker om dagen. I forhold til de officielle anbefalinger spiser/drikker omkring halvdelen af børnene og en fjerdedel af de voksne mere sukker end de bør i en sund og balanceret kost.
DTU Fødevareinstituttet: Danskernes Kostvaner 2011-2013

Gennemsnitligt 3 % af danskernes indtag af sukker kommer fra mælkeprodukter (frugtyoghurt og kakaomælk).  Hovedparten af resten kommer fra sodavand, saftevand, slik, chokolade og kager, tilsammen omkring 78 %. 
DTU Fødevareinstituttet: Danskernes Kostvaner 2011-2013

Kilder i den danske kost 
Ifølge kostundersøgelsen får danskerne tilsat sukker fra:


*tallene giver ikke præcis 100 % pga. afrunding
DTU Fødevareinstituttet - Danskernes Kostvaner 2011-2013

Risikogrupper 
De børn og unge der spiser væsentligt over de anbefalede 10 E% sukker om dagen, risikerer at blive overvægtige, og kostformer der er meget sukkerholdige indeholder færre nyttige næringsstoffer. Omkring halvdelen af alle børn får mere sukker end anbefalet, og 10 % af teenagerne får over 100 g sukker om dagen.

Optagelse
Sukker (sucrose=saccharose) spaltes til glukose og fructose i tyndtarmen og absorberes fuldstændigt. Hvor hurtigt det sker, afhænger af måltidets øvrige sammensætning. Fedt og kostfibre forsinker optagelsen.

 

Download rapporter:

Nordic Nutrition Recommendations 2012

DTU Fødevareinstituttet - Danskernes Kostvaner 1995-2006

DTU Fødevareinstituttet - Danskernes Kostvaner 2011-2013