Mellemmåltid til små børn

Mellemmåltider til børn fra 6 måneder - 1 år

Barnet har behov for 2-3 mellemmåltider i løbet af dagen. Dels for at få energi nok, og dels fordi barnet ikke kan spise så meget ad gangen - maven kan ikke rumme så meget. Derfor skal der være et lille måltid om formiddagen og 1-2 om eftermiddagen afhængig af om aftensmaden spises tidligt eller sent. Husk også at tilbyde barnet vand i løbet af dagen.

Alt efter barnets dagsrytme og sovetider kan behovet og tidspunkterne for mellemmåltiderne variere meget, men barnet har en meget fin appetitregulering, så læg blot mellemmåltiderne ind, hvor det passer bedst til netop dit barns behov.

     1. Grød med frugtmos og ostehapser
Havregrød med frugtmos af ½ skrællet æble og 1 tsk sukker. Rugbrød uden kerner med ost og jordbær skåret i små stykker. Hertil 1 dl sødmælk.
    2. Rugbrødshapser og blendet frugt
Rugbrød med leverpostej. Hertil agurk og kogt gulerod skåret i små tern.
Jordbær blendet med sødmælk og evt. tilsmagt med lidt sukker.

 

Mellemmåltider til børn fra 1-2 år

Forslagene her på siden kan kombineres, som man har lyst, og de kan også serveres i en lidt større portion og udgøre et morgen- eller frokostmåltid.

     3. Bolle med pålæg samt frugt og grønt
½ bolle med ost hertil agurke-stave. ½ dl usødet æblegrød, pastaskruer og skinketern, banan, blåbær, blomme og gulerod skåret i små stykker. Hertil 1 dl letmælk.
     

4. Bolle med pålæg og letmælksyoghurt med drys
1 bolle med skinke og hertil udskåret avocado og cherrytomat. 1 dl. letmælksyoghurt, naturel med drys af havregryn, æble og pære. Hertil 1 hjemmelavet eller færdigkøbt smoothie.

På billedet er der lavet en lækker hindbærcooler, som du kan finde opskriften på her

 

Læs mere om mad til småbørn her