Vidste du, at...

Sådan bestiller du materialer

  • Nogle publikationer findes KUN til download - eller bestilling
  • Bestilling sker ved at skrive en mail til: publikationer@lf.dk
  • Opgiv navn og nr. på publikationen, antal og modtageradresse
  • Du kan normalt forvente at modtage materialet indenfor en uge
Tomme kalorier (sunde dagskostforslag overfor fødevarer med primært 'tomme kalorier')
Tomme kalorier: 3-5 årige

Sammenligning af energiindholdet i forskellige retter, der indgår i et sundt dagskostforslag, med energiindholdet i fødevarer med ´tomme kalorier fx kiks og lakridser.

På bagsiden findes ingredienser i retterne samt tips og informationer om anbefalinger til mindre børn.

Arknummer: 1

Bestil trykt materiale:
publikationer@lf.dk

Download:

Tomme kalorier: 6-9 årige

Sammenligning af energiindholdet i forskellige retter, der indgår i et sundt dagskostforslag, med energiindholdet i fødevarer med ´tomme kalorier fx kiks og lakridser.

På bagsiden findes ingredienser i retterne samt tips og informationer om anbefalinger til mindre børn.

Arknummer: 2

Bestil trykt materiale:
publikationer@lf.dk

Download:

Tomme kalorier: 10-13 årige

Sammenligning af energiindholdet i forskellige retter, der indgår i et sundt dagskostforslag, med energiindholdet i fødevarer med ´tomme kalorier fx kiks og lakridser.

På bagsiden findes ingredienser i retterne samt tips og informationer om anbefalinger til mindre børn.

Arknummer: 3

Bestil trykt materiale:
publikationer@lf.dk

Download:

Tomme kalorier: Mænd, 80 kg 

Sammenligning af energiindholdet i forskellige retter, der indgår i et sundt dagskostforslag, med energiindholdet i fødevarer med ´tomme kalorier fx kiks og lakridser.

På bagsiden findes ingredienser i retterne samt tips og informationer om anbefalinger til mindre børn.

Arknummer: 4

Bestil trykt materiale:

publikationer@lf.dk

Download:

Tomme kalorier: Kvinder, 65 kg

Sammenligning af energiindholdet i forskellige retter, der indgår i et sundt dagskostforslag, med energiindholdet i fødevarer med ´tomme kalorier fx kiks og lakridser.

På bagsiden findes ingredienser i retterne samt tips og informationer om anbefalinger til mindre børn.

Arknummer: 5

Bestil trykt materiale:
publikationer@lf.dk

Download:

Småtspisende og personer der skal tage på i vægt

Småtspisende: Dagskostforslag

Sammenligning af to dagskostforslag til henholdsvis personer med god appetit og personer, der er småtspisende. Arket giver også gode råd i forhold til mad og måltider til småtspisende.  

På bagsiden findes ingredienser i de måltider, der er afbildede på forsiden samt måltidernes energi- og proteinindhold.

Arknummer: 30

Bestil trykt materiale: 
 
 Download:

Småtspisende: Mellemmåltider

Det anbefales, at op til halvdelen af dagens mad og drikke kommer fra mellemmåltider, når appetitten er lille. Arket giver 15 forslag til energitætte mellemmåltider til småtspisende på ca. 1000 kJ. Mellemmåltiderne er listet efter stigende indhold af protein og har forskellig volumen, smag og konsistens.

På bagsiden findes ingredienser i de retter, der er afbildede på forsiden samt retternes energi- og proteinindhold.

Arknummer: 31

Bestil trykt materiale:
publikationer@lf.dk

Download:

Vægttab / vægtvedligehold

Tema: Portionsstørrelser

Målgruppe: En familie på 4, der ønsker at leve sundt

Om arket: Arket viser forskelle i portionsstørrelser i et dagskostforslag til en familie på fire. Energiindholdet i dagskostforslaget svarer til energibehovet for et barn på 3-5 år, et barn på 10-13 år, en kvinde og en mand med et moderat aktivitetsniveau. Dagskostforslaget er sammensat, så de lægger sig op ad De officielle Kostråd. På bagsiden findes opskrifter til fire på de retter, der indgår i dagskostforslaget med links til voresmad.dk, hvor fremgangsmåden er beskrevet. På for- og bagside findes også tips og informationer om sund livsstil.

Arket til print er opsat som enkelt-sider, så det er muligt at printe på A4. Bestillingsarket er et foldet A3-format. Derfor får du lidt forskellige udtryk afhængig af om du printer eller bestiller dette pågældende ark.

Arknummer: 60

Bestil trykt materiale:
publikationer@lf.dk

Download:

Vægttab / vægtvedligehold: Dagskostforslag, 6000 kJ

Arket giver to forskellige forslag til, hvordan en dagskost på ca. 6000 kJ kan sammensættes, når målet er vægttab. De to dagskostforslag er sammensat, så de lægger sig op ad De officielle Kostråd, og retterne er udvalgt, så de relativt nemt kan genskabes i eget hjem. På bagsiden findes ingredienserne i retterne, og relevante links til opskrifter på voresmad.dk samt tips og informationer om sund livsstil.

Arknummer: 10

Bestil trykt materiale:
publikationer@lf.dk

Download:

Vægttab / vægtvedligehold: Dagskostforslag, 8000 kJ

Arket giver to forskellige forslag til, hvordan en dagskost på ca. 8000 kJ kan sammensættes, når målet er vægttab. De to dagskostforslag er sammensat, så de lægger sig op ad De officielle Kostråd, og retterne er udvalgt, så de relativt nemt kan at genskabes i eget hjem. På bagsiden findes ingredienserne i retterne, og relevante link til opskrifter på voresmad.dk samt tips og informationer om sund livsstil.

Arknummer: 11

Bestil trykt materiale:
publikationer@lf.dk

Download:

Vægttab / vægtvedligehold: Raske ældre, 65+

Sammenligning af to dagskost på ca. 9000 kJ: Dagskosten ”Det spiser du nu” viser eksempler på måltider, der efterlever de nationale kostregistreringer for et gennemsnit af de 65-75-årige, og dagkostforslaget ”Ændringsforslag” viser eksempler på måltider, der lever op til kostrådene for personer over 65 år. Sammen med angivne råd på arket giver billederne i de to dagskostforslag et hurtigt overblik over, hvad personer over 65 år kan ændre i kosten for at leve sundere.

På bagsiden findes ingredienserne i måltiderne, der er afbildet på forsiden, og relevante links til opskrifter på voresmad.dk.

Arknummer: 20

Bestil trykt materiale:
publikationer@lf.dk

Download:

Protein

Protein: 28g protein på hver tallerken

Arket giver 18 eksempler på forskellige fødevarer indeholdende 28 g protein. Der er både vist vegetabilske og animalske proteinkilder. Mængderne af fødevarerne er angivet i gram og fødevarerne er rangeret efter stigende energiindhold. På bagsiden illustreres det, hvor der findes protein i tre hovedmåltider samt information om proteinkilder, protein i kroppen og anbefalinger for proteinindtag.

Arknummer: 50

Bestil trykt materiale:
publikationer@lf.dk

Download: