Vi bruger Cookies

Ved at benytte www.ernaeringsfokus.dk accepterer du, at der anvendes cookies. Vi anvender cookies for at forbedre brugervenligheden og til webstatistik.Du kan her læse mere om vores cookiepolitik.

Vidste du, at...

Tomme kalorier (sunde dagskostforslag overfor fødevarer med primært 'tomme kalorier')
Tomme kalorier: 3-5 årige

Sammenligning af energiindholdet i forskellige retter, der indgår i et sundt dagskostforslag, med energiindholdet i fødevarer med ´tomme kalorier fx kiks og lakridser.

På bagsiden findes ingredienser i retterne samt tips og informationer om anbefalinger til mindre børn.

Arknummer: 1


Tomme kalorier: 6-9 årige

Sammenligning af energiindholdet i forskellige retter, der indgår i et sundt dagskostforslag, med energiindholdet i fødevarer med ´tomme kalorier fx kiks og lakridser.

På bagsiden findes ingredienser i retterne samt tips og informationer om anbefalinger til mindre børn.

Arknummer: 2


Tomme kalorier: 10-13 årige

Sammenligning af energiindholdet i forskellige retter, der indgår i et sundt dagskostforslag, med energiindholdet i fødevarer med ´tomme kalorier fx kiks og lakridser.

På bagsiden findes ingredienser i retterne samt tips og informationer om anbefalinger til mindre børn.

Arknummer: 3


Tomme kalorier: Mænd, 80 kg 

Sammenligning af energiindholdet i forskellige retter, der indgår i et sundt dagskostforslag, med energiindholdet i fødevarer med ´tomme kalorier fx kiks og lakridser.

På bagsiden findes ingredienser i retterne samt tips og informationer om anbefalinger til mindre børn.

Arknummer: 4


Tomme kalorier: Kvinder, 65 kg

Sammenligning af energiindholdet i forskellige retter, der indgår i et sundt dagskostforslag, med energiindholdet i fødevarer med ´tomme kalorier fx kiks og lakridser.

På bagsiden findes ingredienser i retterne samt tips og informationer om anbefalinger til mindre børn.

Arknummer: 5


Småtspisende og personer der skal tage på i vægt

Småtspisende: Dagskostforslag

Sammenligning af to dagskostforslag til henholdsvis personer med god appetit og personer, der er småtspisende. Arket giver også gode råd i forhold til mad og måltider til småtspisende.  

På bagsiden findes ingredienser i de måltider, der er afbildede på forsiden samt måltidernes energi- og proteinindhold.

Arknummer: 30


Småtspisende: Mellemmåltider

Det anbefales, at op til halvdelen af dagens mad og drikke kommer fra mellemmåltider, når appetitten er lille. Arket giver 15 forslag til energitætte mellemmåltider til småtspisende på ca. 1000 kJ. Mellemmåltiderne er listet efter stigende indhold af protein og har forskellig volumen, smag og konsistens.

På bagsiden findes ingredienser i de retter, der er afbildede på forsiden samt retternes energi- og proteinindhold.

Arknummer: 31


Vægttab / vægtvedligehold

Vægttab / vægtvedligehold: Dagskostforslag, 6000 kJ

Arket giver to forskellige forslag til, hvordan en dagskost på ca. 6000 kJ kan sammensættes, når målet er vægttab. De to dagskostforslag er sammensat, så de lægger sig op ad De officielle Kostråd, og retterne er udvalgt, så de relativt nemt kan genskabes i eget hjem. På bagsiden findes ingredienserne i retterne, og relevante links til opskrifter på voresmad.dk samt tips og informationer om sund livsstil.

Arknummer: 10


Vægttab / vægtvedligehold: Dagskostforslag, 8000 kJ

Arket giver to forskellige forslag til, hvordan en dagskost på ca. 8000 kJ kan sammensættes, når målet er vægttab. De to dagskostforslag er sammensat, så de lægger sig op ad De officielle Kostråd, og retterne er udvalgt, så de relativt nemt kan at genskabes i eget hjem. På bagsiden findes ingredienserne i retterne, og relevante link til opskrifter på voresmad.dk samt tips og informationer om sund livsstil.

Arknummer: 11


Vægttab / vægtvedligehold: Raske ældre, 65+

Sammenligning af to dagskost på ca. 9000 kJ: Dagskosten ”Det spiser du nu” viser eksempler på måltider, der efterlever de nationale kostregistreringer for et gennemsnit af de 65-75-årige, og dagkostforslaget ”Ændringsforslag” viser eksempler på måltider, der lever op til kostrådene for personer over 65 år. Sammen med angivne råd på arket giver billederne i de to dagskostforslag et hurtigt overblik over, hvad personer over 65 år kan ændre i kosten for at leve sundere.

På bagsiden findes ingredienserne i måltiderne, der er afbildet på forsiden, og relevante links til opskrifter på voresmad.dk.

Arknummer: 20


Protein

Protein: 28g protein på hver tallerken

Arket giver 18 eksempler på forskellige fødevarer indeholdende 28 g protein. Der er både vist vegetabilske og animalske proteinkilder. Mængderne af fødevarerne er angivet i gram og fødevarerne er rangeret efter stigende energiindhold. På bagsiden illustreres det, hvor der findes protein i tre hovedmåltider samt information om proteinkilder, protein i kroppen og anbefalinger for proteinindtag.

Arknummer: 50